اهمیت روان کننده ها در قالب ریخته گری

اهمیت روان کننده ها در قالب ریخته گری

اهمیت روان کننده ها در قالب ریخته گری

انجام قالب گیری موثر بدون روان کننده های مناسب غیرممکن است. روان کننده های مناسب برای ریخته گری چیست و مزایای مختلف روان کننده قالب گیری چیست؟ در اینجا برخی از اطلاعات اولیه برای شروع کار آمده است.

روان کننده ها و فرآیند ریخته گری

هنگامی که فلز ذوب شده را در قالب ریخته اید و سفت شده است، قطعه تکمیل شده را با خیال راحت و بدون آسیب رساندن به قطعه از قالب جدا کنید. عامل رهاسازی که ما برای این کار استفاده می کنیم اسپری قالب ، روانکار های صنعتی و یا روغن قالب گیاهی قالب نامیده می شود. قبل از هر شات ، اسپری یا روان کننده قالب را اعمال می کنیم تا قطعه را از قالب راحت تر جدا کنیم.

استفاده از مقدار دقیق روان کننده قالب بسیار مهم است. مقدار کم روان کننده ممکن است قطعه به قالب بچسبد و منجر به نقص و تعطیلی تولید شود. مقدار بیش از حد روانکار ممکن است به روان کننده قالب برسید که بخار نمی شود و منجر به تخلخل داخل ریخته گری و سطح ضعیف قطعه می شود.

با این حال ، روان کننده قالب تنها نوع روان کننده ای نیست که در فرایند ریخته گری دخیل است. در مورد ریخته گری دو نوع روان کننده باید در نظر گرفته شود: روان کننده های قالب و روان کننده های پیستونی.

نحوه کار روغن های روان کننده

 روغن حرارتی صنعتی یا روان کننده های قالب روان کننده هایی هستند که برای افزایش تشکیل فیلم و خیس شدن روی سطح قالب در دماهای بسیار بالای تولید شده در طی فرآیند قالب گیری طراحی شده اند. این روان کننده ها به عنوان عوامل رهاسازی قالب ریخته گری عمل می کنند که با تولید پاک به نفع سیستم است، ریخته گری های روشن با تولید گاز کمتر و احتمال خوردگی یا شکاف سطح قالب کمتر است.

روان کننده های با کیفیت همچنین باعث گرم شدن سطح قالب می شوند و قسمت نهایی را رنگ آمیزی می کنند و در برابر لحیم کاری فولاد قالب که شرایط بدی روی قسمت ریخته گری ایجاد می کند، بهتر محافظت می کند.

برخی از مشکلات عمده دیگر که روان کننده مناسب می تواند به حل آنها کمک کند عبارتند از:

تخلخل: تخلخل به این معنی است که حباب های گاز می توانند در فلز گیر کرده و سوراخ هایی را در قسمت شما ایجاد کنند. یکی از عوامل ایجاد تخلخل ، تخلیه نامناسب هوا و روان کننده اضافی قالب قبل از تزریق فلز بر روی سطح قالب است. مهم است که یک روان کننده را انتخاب کنید که اسپری اضافی را به حداقل برساند ، بنابراین روان کننده باعث بسته شدن دریچه ها نمی شود. روان کننده های مختلفی موجود است و برخی از آنها از نظر میزان اسپری مورد نیاز برای قسمت مورد نظر خواص بهتری نسبت به سایرین دارند.

ساخت داخل حفره: تجمع درون حفره یا کربن ، یک ماده تیره و غیرعادی است که می تواند در حفره قالب ایجاد شود. یک روان کننده مبتنی بر آب نرم می تواند فرصت تجمع مواد ناخواسته را در حفره قالب کاهش دهد.

سطح حبابی: سناریویی را توصیف می کند که هنگام نقاشی سوراخ های کوچک کوچکی روی سطح قسمت شما ظاهر می شود. روان کننده مناسب قبل از رنگ آمیزی سطح قطعه را تمیز می کند تا بدون تغییر شکل چسبندگی خوبی داشته باشید.

بستن سرد: پدیده ای است که در آن خطوط تیره روی سطح ریخته گری به ویژه با آلیاژهای منیزیم ظاهر می شود. این زمانی اتفاق می افتد که ریخته گری قبل از پر شدن کامل قالب شروع به سفت شدن می کند. یک روان کننده خوب می تواند انتقال حرارت را حتی بیشتر ایجاد کرده و از این نوع مشکلات جلوگیری کند.

نحوه کار روان کننده های پیستونی

از روان کننده های پیستونی برای نگه داشتن پیستون تزریق و آستین شات سیستم ریخته گری استفاده می شود. روان کننده های پیستونی خوب می توانند ریخته گری فلز را بهبود بخشند ، تخلخل را محدود کرده ، تزریق را بهبود بخشیده و طول عمر پیستون ها و آستین ها را افزایش دهند. روان کننده های پیستونی می توانند مرطوب یا خشک باشند. روان کننده های بر پایه روغن گزینه های رایج برای روانکاری پیستون هستند و می توانند از روغن معدنی ، روغن گیاهی یا روغن های مصنوعی تهیه شوند. آنها می توانند گرافیت داشته باشند و برای چرب کردن پیستون ها بسیار مثر هستند.

با این حال، بسیاری از شرکت های ریخته گری فلزات نگران روش های سازگار با محیط زیست هستند و روان کننده های مرطوب در نهایت می توانند آبراه های محلی را رقیق کنند. برخی از شرکت های قالب گیری به جای روغن های خشک حرکت می کنند. این مهره های تمیز و کاربرپسند هستند که ممکن است گرافیت را شامل شوند یا نباشند و بسته به نکات پیستونی که برای روانکاری نیاز دارند ، اندازه های متفاوتی داشته باشند.

روان کننده های مهره خشک یک روش موثر برای روانکاری نوک پیستون ها بدون به خطر انداختن منبع آب تا حدی است که روان کننده های بر پایه روغن انجام می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *