ریخته گری دقیق

الگوی موم در ریخته گری دقیق چیست؟

مقدمه

در این مقاله قصد داریم فرایند الگوی موم در با روش ریخته گری دقیق را بررسی کنیم . با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از ریخته گری بدست آورید.

ریخته‌گری قطعات دقیق سرمایه گذاری و تجهیزات پیچیده با کیفیتی نیاز دارد که قادر به دستیابی به تلرانس‌های تنگ با دقت قابل تکرار بالا باشد. ماشین آلات و فرآیندهای تولید نیز باید مقادیر زیادی را به سرعت و بدون افت کیفیت محصول انجام دهند.

فرمول ساده برای ساخت قالب مومی

ابزار قالب مومی چیست؟

ثابت شده است که موم یک ماده بسیار موثر برای ساخت مدل سریع (هر دو روش چاپ CAD و سه بعدی) برای نمایش شکل و هندسه نهایی است.

با استفاده از ابزار تزریق موم، از شکل موم برای تشکیل یک قالب سرامیکی استفاده می شود. هنگامی که موم برداشته می شود یک حفره تشکیل می شود. این حفره را می توان بعداً با فلز یا مواد دیگر پر کرد تا قطعه را تشکیل دهد. مراحل مختلفی در فرآیند تهیه موم وجود دارد.

قالب گیری مومی چیست

حالت دهنده موم

گلوله های موم در یک مخزن نگهدارنده ، قبل از تزریق موم مایع به داخل حفره قالب ، ذوب می شوند. هنگامی که موم را در مخزن نگهدارنده مخلوط می کنید، هم زدن به ایجاد قوام کمک می کند. حفره تزریق شده بزرگتر از اندازه محصول نهایی است تا انقباض مواد موم و فلز ریخته گری را در نظر بگیرد. این سند از IEEE (موسسه مهندسین برق و الکترونیک) به محاسبه انقباض خطی با استفاده از چندین متغیر کمک می کند و بینش بیشتری برای ایجاد ابزارهای تزریق موم ارائه می دهد.

فرایند ساختن الگو

از ماشین های ریخته گری خلاء می توان برای ایجاد الگوهای موم استفاده کرد. با این حال، در طول فرآیند قالب گیری تزریق، موم مایع معمولاً به صورت هیدرولیکی از مخزن به داخل سیلندر تزریق منتقل می شود. سپس ابزار بسته می شود. در مرحله بعد، یک شیلنگ گرم شده موم را به داخل ابزار تزریق فشار می دهد. حفره را پر کرده و جامد می‌شود تا یک الگوی ریخته‌گری دقیق تشکیل شود که پس از باز شدن قالب تزریق و قرار دادن آن روی پالت برداشته می‌شود. نظارت بر دما و فشار سیستم در طول این فرآیند بسیار مهم است.

اهمیت روان کننده ها در قالب ریخته گری

خنک شدن موم

موم باید با دقت از حفره خارج شود. سپس باید خنک شود تا شکل خود را حفظ کند. در ابتدا، الگوی موم بسیار نرم است و باید به طور یکنواخت پشتیبانی شود. ممکن است از یک دستگاه خنک کننده با جزئیات مشابه ابزار تزریق آلومینیوم استفاده شود. گاهی اوقات، مهندسان ممکن است از اسپیسرها برای جلوگیری از تغییر شکل موم هنگام سرد شدن استفاده کنند که در نتیجه یک ابزار ریخته گری دقیق با کیفیت بالاتری ایجاد می شود.

مونتاژ الگوی موم

هر الگوی موم بر روی یک دونده مومی مونتاژ می شود که بعداً برای تغذیه فلز به ریخته گری سرامیکی استفاده می شود. یک پیچ در رانر وجود دارد که برای تعمیر دسته برای فرآیند بعدی پوسته سازی استفاده می شود. وقتی موم بعداً از پوسته جدا شد، فنجان‌های سرامیکی قالب سرامیکی را قفل می‌کنند و فلز را هنگام ریختن داخل قیف می‌کنند. صفحه ابزار و مجموعه قاب مدولار هستند بنابراین می‌توان از مواد برای تولید ابزارهای بیشتر استفاده مجدد کرد.

نتیجه

با استفاده از این روش میتوان یک قالب با استفاده از روش ریخته گری دقیق موم تولید کرد که این قالب را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میدهند. با روش های دیگر نیز میتوان قالب ریخته گری تولید کرد که در سایر مقالات مطالعه میکنیم. از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید سپاسگذاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *